Menu

Etusivu

Työelämäni kului veturinkuljettajana VR:llä. Pelkästään junan kuljettamiseen työura ei huvennut vaan toimin useissa tehtävissä ammattiliitossani. Nykyisin päivät täyttyvät kunnallisista ja puolueen luottamustehtävistä.  

Olen ollut mukana Lahden kunnallispolitiikassa 2004 vaaleista lähtien. Vuodesta 2005 Teknisen- ja ympäristölautakunnan jäsen (aiemmin Tekninen lautakunta). Edellisissä kunnallisvaaleissa 2017 sain varavaltuutetun paikkaan oikeuttavan äänimäärän SDP:n riveissä. Tällä kaudella kunnallisia luottamustehtäviäni ovat Teknisen ja ympäristölautakunnan paikka sekä Salpakierto Oy:n hallituksen puheenjohtajuus. Vuosina 2015-2020 toimin Lahden sos.-dem. kunnallisjärjestö ry:n puheenjohtajana. Tuossa ajassa käytiin kolmet voitolliset vaalit; eduskuntavaalit 2015 ja 2019 sekä kunnallisvaalit 2017. Nykyisin luottamustehtäviä puolueessa ovat puoluevaltuuston jäsenyys ja Hämeen piirin varapuheenjohtajuus.

Jo aikuisten lapsieni kautta ovat nuorten erilaiset ongelmat ja koulutuspaikan löytämisen vaikeudet tulleet tutuksi. Erityisesti nuorten poikien vaikeudet ovat tulleet todella lähelle. Sitä myötä on vahvistunut käsitys, ettei koulutuspaikoista tai nuorten erilaisista tukitoiminnoista saa eikä voi tinkiä. Syrjäytyminen alkaa jo lastentarhasta, joten kaikille lapsille on taattava mahdollisuus laadukkaat varhaiskasvatuksen palvelut. Jatkokoulutuspaikka pitää löytyä jokaiselle peruskoulun jälkeen. Nopea puuttuminen jo alkaneeseen syrjäytymiskehitykseen ja jatkotoimenpiteet tulevat säästämään tulevaisuudessa monen monta veroäyriä kuntalaisilta.

En ole yltiöpäisen kunnallisten palvelujen yksityistämisen kannalla. Yksityinen sektori on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kunnan täytyy säilyttää laadukkaat palvelut omana tuotantonaan ne eivät voi olla kaupan. Esimerkkinä, vaikka terveydenhuolto.

Kunnan tuottamina palveluina verotulot varmasti pysyvät hyödyttämässä kuntalaisia eivätkä pakene veroparatiiseihin. Yksityistä ja kolmatta sektoria voidaan käyttää täydentämään kunnan tarjoamia palveluja.

Työtä ja työpaikkoja me tietysti tarvitsemme verotulojen varmistamiseksi ja kunnallisveron pitämiseksi matalana. Niiden syntymistä voimme tukea kaavoitus- ja liikenneratkaisuin. Eteläisen kehätien valmistumisen myötä meille on syntynyt Pippo/Kujala alueelle loistava yritysalue, josta saamme varmasti elinvoimaa eli yrityksiä ja työpaikkoja Lahteen. Joukkoliikenteen hoito täytyy pitää Lahdella. Kaupungille taytyy olla valta määrätä liikenteen hinnasta ja reiteistä. Lippujen hinnalla ei saa spekuloida vaan ne on pidettävä vakaana ja matalana, että joukkoliikenne säilyy varteenotettavana vaihtoehtona ihmisten liikkumiseen.  

Ay-toiminta on ollut lähellä sydäntäni ja työurallani toiminkin Veturimiesten liiton luottamusmiehenä Lahdessa kymmenen vuotta ja sitä ennen osaston puheenjohtajana kahdeksan vuotta. Veturimiesten liiton valtakunnallisena varapääluottamusmiehenä olin vuoden 2013 loppuun sekä liiton valtuuston varapuheenjohtaja vuodet 2009- 2012. Lisäksi ammattiyhdistystoiminnassa luottamustehtäviäni ovat olleet SAK:n Lahden Seudun Paikallisjärjestön puheenjohtajuus vv. 2002- 2012. SAK:n Hämeen aluetoimikunnan puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana toimin vuorotellen vuoteen 2020 saakka.

Harrastustoimintaa on ollut vuosien varrella niin liikunnassa kuin myös harrastukseksi luettavassa järjestötoiminnassa. Liikuntapuolella olen toiminut lähinnä budolajien (itämaiset taistelulajit) parissa. Aloitin karatella, mutta loukkaantumisten myötä lajiksi muuttui Tae Kwon Do, jossa eri korealaisten valmentajien opeilla suoritin mustan vyön 1.dan vuonna 1992.

Lahtelaisessa elävän musiikinyhdistyksessä Lahden Rytmin Ystävät ry. olen ollut perustajajäsenenä ja puheenjohtajana.